Monday, January 11, 2010

Adakah ia satu sindiket?

Pergi mana2 kat KL ni, mesti akan terserempak dengan peminta sedekah atau minta derma. Ada macam2 jenis.....

>>ada yang cacat anggota

>>orang buta (Ada yang siap pimpin lagi orang buta ni, mintak sedekah dari meja ke meja kat kedai makan. Tapi yang peliknya, yang tukang bawa tu, sihat je. Kalau yang jual tisu tu, kira ok la at least diorang berniaga kan)

>>budak-budak (Yang ni, kadang2 pergi dari meja ke meja. Bawak surat bagai la)

>>mak cik yang riba/dukung baby (ok, kalau yang ni aku pun kesian tengok baby tu)

>>minta derma untuk bina masjid, untuk OKU la...

...dan macam2 lagi la.

Kadang2 aku tengok, mereka ni sihat walafiat. Selagi ada kudrat apa salahnya, berusaha sikit untuk mencari rezeki (ko cakap senang la weh). Kalau mereka yang pernah pergi ke pasar payang K.Trg, korang mesti pernah jumpa akak yang cacat tangan dan kaki berniaga. Sekarang aku tak sure ada lagi ke tidak. Aku pernah beli barang dari akak ni. Even nak masukkan barang2 yang dibeli dalam plastik pun, dia buat sendiri. Tak mintak tolong tau.

Kalau korang bagi ke duit kat dorang ni? Kalau aku? mesti la tak bagi..huhu.....Tapi aku dah terkena sekali. Suatu hari di mines, ada orang datang mintak derma untuk rumah kanak2 kurang upaya. Aku lemah sikit kalau pasal ni sebab aku pernah jadi volunteer kat Taman Sinar Harapan (rumah kebajikan untuk kanak2 kurang upaya, down sindrome). So, I know how they live.

Dia cakap kalau nak derma, bagi RM10 dan akan diberi 1 sticker. Then aku hulur la RM5. Aku cakap "Takpe la, xyah bagi sticker tu". Dia balas "Tak boleh macam tu. Kena bagi sepuluh ringgit and I bagi you sticker. You kongsi2 la dengan kawan you, 5 ringgit sorang"..Cesss.....nak paksa2 pulak. Kalau betul untuk derma, apa salahnya aku bagi 5 ringgit. Yer, aku bagi dan kawan aku tambah lagi RM5. Dah rezeki dia la tu. Hope dia betul2 gunakan duit untuk yang sepatutnya.

sticker yang aku dapat yang dah buruk

Ada yang cakap, semua tu sindiket. Kalau betul, kenapa isu ini tidak diutarakan oleh pihak berkuasa? (ke pernah diwar-warkan tapi aku yang tak tahu?heee~~)

Apa2 pun, semoga mereka dapat menjalani hidup yang lebih baik kelak. Dan kalau betul ia adalah sindiket, harap2 dapat dibanteras.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails